Вуглепластик в автомобілебудуванні - плюси і мінуси (карбон)
Останнє століття або близько того, легкові автомобілі і вантажівки переважно робили з одного матеріалу: зі сталі.
Не важко зрозуміти, чому - сталь відносно недорога, її дуже багато, з неї легко робляться деталі складних форм, та вироби з неї можуть бути відремонтовані нескладним набором інструментів.
Проте не так давно в автомобільній промисловості спостерігався сплеск використання альтернативних матеріалів. Найбільшою популярністю користувався алюміній, через його легкості, міцності, і масовості. З іншого боку, він вимагає набагато більше енергії для виробництва і не так легко піддається обробці як сталь. Які ж ще альтернативи існують?
Вуглепластик. Ви напевно чули про цей дивовижний матеріал, який безсумнівно став пізнаваний за останні кілька років, завдяки своєму використання в автомобільному світі. Вуглепластик легкий, міцний і з нього можна зробити деталі будь-яких форм і розмірів. Крім того, виглядає він дійсно здорово.
Що ж таке вуглепластик, він же карбон (carbon)?
Це складенний з вуглецевого волокна і полімерних смол композитний матеріал. Волокна розташовуються в матриці з полімерних смол (наприклад епоксидною). Вуглецеві волокна являють собою тонкі волокна близько 0.005-0.010 мм в діаметрі, що складаються в основному з атомів вуглецю, з'єднаних разом у мікроскопічні кристали, які більш-менш розташовані паралельно довжині осі волокна. Кілька тисяч волокон вуглецю скручені у формі ниток можуть бути використані самостійно, або сплетені у тканину. Тканина з вуглецевого волокна тканин укладається в потрібну форму, як правило, вручну, після чого вона запікається в полімері під тиском, і виходить вуглепластик.
Так що ж такого чудового в вуглепластика?
Деталі з нього міцні і легкі, що ідеально підходить для легкових і вантажних автомобілів (так само, як і для літаків, човнів, та інших транспортних засобів), тобто ми маємо на руках матеріал, який має хороші аеродинамічні властивості, досить безпечний, і легше ніж сталь або алюміній. Як ви ймовірно знаєте, легкий автомобіль може використовувати менш потужний двигун, і як наслідок - велику економію палива.
Чому б не зробити всі автомобілі з вуглепластика?
Вуглепластик міцний і легкий, але так само дорогий у виробництві і забирає набагато більше часу при виготовленні деталей у порівнянні з іншими конкуруючими матеріалами. Крім того, сталь і алюміній можна відносно легко відрихтувати і відремонтувати після аварії (заварити наприклад). Вуглепластик ж при ушкодженні утворює безліч осколків, гострих як бритва рваних країв, і так просто відновити його не вдасться.
Нарешті, коли приходить час для заміни автомобіля, існує цілий ряд відносно простих кроків, які можуть бути зроблені для утилізації пластмаси, сталі та алюмінію. Углеплатік ж не такий легкий і дешевий у переробці і тому його вторинне використання під великим питанням.
Отже, що ж виходить?
Углепастік будуть продовжувати використовувати для суперкарів і гоночних автомобілів, завдяки його унікальним якостям. Тим не менш, пройде ще чимало років, поки ми побачимо його використання на серійних автомобілях. У той же час, технології не стоять на місці, і можливо, скоро вуглепластик буде виглядати як архаїзм, так і не потрапив у масове виробництво.
24.01.2011
Останні події в автосвіті