Як оскаржити рішення інспектора ДАІ
Для чого це потрібно? Справа не тільки в розмірі штрафів, платити які "просто так" мало кому захочеться. Але і в тому, що за вчинення ряду порушень повторно протягом року передбачені додаткові покарання: збільшення суми штрафу, позбавлення права керування транспортним засобом, громадські роботи.
Отже, кожне порушення для вас буде на вагу золота і оскаржити кожну постанову необхідно хоча б для того, щоб наступне не виявилося "повторним"! Для цього необхідно використовувати всі шанси.
ПАМ'ЯТАЙТЕ! Приймати ці заходи необхідно швидко - не пізніше 10 днів після винесення постанови. Інакше скарга не буде задоволена через пропуск терміну. А пропуск строку на оскарження потрібно буде обгрунтувати поважними причинами.
Оскаржити постанову можна трьома шляхами:
1. Через безпосереднього начальника інспектора ДАІ, який виніс постанову про накладення адмінстягнення.
2. Через звернення до суду.
3. Через звернення до прокурора.
Перший варіант, чесно кажучи, дуже сумнівний. Практика показує, що начальник не буде скасовувати рішення свого підлеглого в силу цілого ряду причин. Ми не будемо про них говорити - самі здогадаєтеся.
Для звернення до суду необхідно мати копії постанови та протоколу. Зверніть увагу на дуже істотний момент. Відповідно до ст. 19 Кодексу адміністративного судочинства України, "... адміністративні справи розглядаються адміністративним судом за місцем знаходження відповідача". У разі оскарження відповідачем буде посадова особа - інспектор ДАІ. Саме цим пунктом може скористатися несумлінний працівник ДАІ, розповідаючи вам, що до суду краще не звертатися, що це буде клопітно і дорожче, дешевше сплатити штраф. У вас при цьому відкриється перспектива поїздок на судові засідання в інший регіон, втрата часу, витрати на бензин, проживання, утримання адвоката і т.д.
ПАМ'ЯТАЙТЕ! Згадана стаття Кодексу має й інший пункт: "Адміністративні справи з приводу оскарження правових актів індивідуального характеру, а також дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень, які стосуються інтересів конкретної особи, вирішуються адміністративними судами за місцем проживання (перебування, знаходження) позивача".
Випереджаючи можливі непорозуміння з даного питання, ми настійно рекомендуємо - в своїх поясненнях до протоколу про адміністративне порушення, який складе працівник ДАІ, зробіть додаткову запис: "... з висновками інспектора ДАІ не згоден, ПДР не порушував. Для остаточного вирішення питання про адміністративну відповідальності прошу матеріали справи направити на розгляд до суду за місцем мого проживання (перебування, знаходження)".
А що ж вас чекає в суді? Чим же буде керуватися суд при розгляді справи? Відповідь міститься в документі, який називається "Про практику застосування судами України законодавства у справах про деякі злочини проти безпеки дорожнього руху та експлуатації транспорту, а також про адміністратівні правопорушення на транспорті" і затверджений Постановою № 14 Пленуму Верховного суду України 251 грудні 2005 *. У пункті 24 чорним по білому сказано:
- Звернути увагу судів на неприпустимість спрощеного підходу до судового розгляду справ про адміністративні правопорушення на транспорті та ігнорування прав осіб, які притягуються до відповідальності, потерпілих, їх законних представників і захисників.
- Суди повинні неухильно виконувати вимоги статті 268 КпАП щодо розгляду справи про адміністративне правопорушення у присутності особи, яка притягається до адміністративної відповідальності.
При відсутності такої особи розгляд справи можливий лише у випадках, коли є відомості про своєчасне її сповіщення про місце і час розгляду справи, і якщо від нього не надійшло клопотання про його відстрочку.
- При розгляді справ зазначеної категорії необхідно з'ясовувати всі обставини, перелічені в статтях 247 і 280 КпАП, у тому числі шляхом допиту свідків та призначення експертиз.
- Зміст постанови судді має відповідати вимогам, передбаченим статтями 283 і 284 КпАП. У ній, зокрема, потрібно навести докази, на яких грунтується висновок про вчинення особою адміністративного правопорушення, та зазначити мотиви відхилення інших доказів, на які посилався правопорушник, чи його доводів.
- Визнати правильною практику тих суддів, які вмотивованими постановами повертають протоколи про адміністративні правопорушення, складені не уповноваженою на те посадовою особою або без додержання вимог статті 256 КпАП, відповідному правоохоронному органу для належного оформлення".
Зверніть увагу - останній пункт, якраз і говорить про правильність складання протоколу, на яку ми звертали вашу увагу.
Справа може і не дійти до суду, якщо ви звернетеся до прокуратури зі скаргою на дії інспектора ДАІ і винесену постанову. Відповідно до статтею 250 КоАП, саме прокуратура здійснює нагляд за додержанням законів при провадженні справ про адміністративні порушення, до яких і відноситься порушення водієм правил дорожнього руху. Прокурор або його заступник, здійснюючи нагляд, мають право:
- Знайомитися з матеріалами справи;
- Перевіряти законність дій посадових осіб при провадженні справи;
- Брати участь у розгляді справи;
- Робити висновки з питань, що виникають під час розгляду справи;
- Перевіряти правильність застосування відповідними органами заходів впливу за адміністративні порушення;
- Опротестовувати постанови і рішення за скаргою;
- Зупиняти виконання постанов.
У багатьох випадках ваше звернення зі скаргою до прокурора може бути більш ефективним.
Який шлях оскарження обрати - суд або прокурора? Правильну оцінку вибору шляху краще зробити за допомогою кваліфікованого юриста, з урахуванням всіх обставин справи.
08.01.2012
Останні події в автосвіті