Повний або не повний привід?
Кількість всіляких позашляховиків і кросоверів на наших дорогах зростає величезними темпами. Одним з головних достоїнств таких автомобілів вважається система повного приводу, принцип роботи якої у різних моделей може істотно відрізнятися.
Всі типи повного приводу можна умовно розділили на три основних: тимчасово підключається (Part Time), постійний (Full Time) і автоматично підключається (On Demand Full Time).
Повний привід що тимчасово підключається.
Повний привід що тимчасово підключається, або як його часто називають Part Time, не дозволяє тривалий час їхати в повноприводному режимі. У такому типі повного приводу відсутній міжосьовий диференціал, який би компенсував різницю у швидкості обертання передньої і задньої осі. Без нього, при пересуванні по сухій дорозі, деталі трансмісії починають швидко зношуватися.
Повний привід Part Time можна примусово підключати тільки для подолання складної ділянки дороги на невеликій швидкості.
Зазвичай для підключення використовується важіль роздавальної коробки передачі. Хоча в деяких версіях щоб підключити передній міст необхідно вийти з машини і повернути спеціальні ручки (хаби) на ступицях передніх коліс.
Повним приводом що тимчасово підключається оснащуються тільки «повноцінні» позашляховики, які використовуються за прямим призначенням. Яскравими представниками таких авто можна назвати Jeep Wrangler і Nissan Patrol, які не поспішають віддавати управління повним приводом електронним «мізкам».
Крім того «тимчасовим» повним приводом оснащуються практично всі китайські копії відомих позашляховиків 90-х років.
Справжні позашляховики з «чесним» режимом Part Time потроху відходять в історію, так як їх витісняють більш сучасні системи повного приводу.
Постійний повний привід
Постійний повний привід, або Full Time, у більшості виробників не дає можливості примусово відключити / підключити один з мостів.
Завдяки наявності міжосьового диференціала така трансмісія постійно (в будь-яких умовах) працює в повноприводному режимі. До того ж в сучасних моделях міжосьовий «дифф» має свої електронні «мізки».
З таким диференціалом крутний момент може передаватися на осі в різній пропорції, тобто не тільки 50/50. При появі пробуксовки «розумний» диференціал миттєво може «перекинути» крутний момент не тільки на вісь з кращим зчепленням, але навіть на окреме колесо, якому є за що зачепитися.
Такий тип повного приводу є найбільш «просунутим» серед інших систем 4х4.
Велика кількість «розумної» електроніки на найсучасніших системах дозволяє автомобілю підлаштовуватися навіть під конкретне дорожнє покриття (асфальт, гравій, пісок і т.п.), від водія потрібно лише натиснути потрібну кнопку.
Найвідоміші представники постійного повного приводу це компанія Audi, з фірмовою системою Quattro, і Subaru з системою AWD (All Wheel Drive).
Цікаво, що таким типом трансмісії оснащуються абсолютно «не позашляхові» седани, купе і хетчбеки. Це підкреслює універсальність даної повнопривідної системи.
Повний привід що автоматично підключається.
Повний привід що автоматично підключається (On Demand Full Time) дозволяє автомобілю залишатися передньопривідним і тільки в разі пробуксовки ведучих коліс підключає задній міст. Автоматичне підключення повного приводу в сучасних системах відбувається практично миттєво при перших же ознаках пробуксовки.
Залежно від можливостей конкретної системи, крутний момент між осями може перерозподілятися в будь-яких пропорціях (від 10/90 до 90/10).
При цьому електронна система стабілізації (ESP) дозволяє зберегти контроль над автомобілем, який може різко перетворитися з передньопривідного в задньопривідний, і навпаки.
Для подолання особливо складного ділянки дороги такий тип приводу (у більшості версій) дає можливість примусово перерозподілити «плаваючий» крутний момент між осями в пропорції 50/50. Зазвичай для цього існує кнопка з написом 50/50, Lock і т.п. Але при досягненні певної швидкості (40-50 км/год) блокування відключиться, і система повернеться в «плаваючий режим».
Крім того, автомобіль з повним приводом що автоматично підключається можна перетворити на чисто передньопривідний, без всяких підключень. Знову ж за допомогою «магічної» кнопки (2WD і т.п.). Відключення повного приводу сприяє економії палива, до того ж необхідність в чотирьох привідних колесах в місті виникає не часто.
Повний привід що автоматично підключається - «наймолодший» з систем 4х4.
Ним оснащена переважна більшість кросоверів на нашому ринку. Можна навіть сказати, що такий привід є невід'ємним атрибутом справжнього кросовера. Новий тип автомобіля зажадав новий тип повного приводу, все логічно.
Який привід повніше?
Визначити який же повний привід найбільш оптимальний досить складно, тому що кожний з них має свої переваги і недоліки.
На серйозному бездоріжжі найкраще себе почуватимуть позашляховики з повним приводом що тимчасово підключається і жорсткими механічними блокуваннями всіх діфферінціалов (міжосьовим і міжколісним). Зате в міських умовах такі машини ніякого задоволення від курування не дають.
У свою чергу, чисто міські кросовери зі своїм повним приводом що автоматично підключається практично безпорадні на будь-якому бездоріжжі, зате управляються як звичайні легковики.
Золотою серединою виступає постійний повний привід, який і бездоріжжя подужає і на трасі себе в образу не дасть.
Але ось втрутитися в свою роботу такий привід не дасть, тобто ні паливо заощадити, ні через дуже складну ділянка проїхати (незважаючи на «дуже розумну» електроніку) може не вийти.
10.01.2012
Останні події в автосвіті