Як правильно зарядити автомобільний акумулятор
Із закінченням літнього сезону в автомобілістів все частіше виникає питання зарядки свого автомобільного акумулятора. Публікуємо інструкцію «правильної» зарядки АКБ.
Заряд АКБ
Заряд свинцевих акумуляторних батарей необхідно проводити від джерела постійного (випрямленого) струму. Можна використовувати будь-які випрямлячі, що допускають регулювання зарядного струму або напруги. При цьому зарядний пристрій, призначений для заряду однієї 12-вольтової батареї, має забезпечити можливість збільшення зарядної напруги до 16,0-16,5 В, оскільки інакше не вдасться зарядити сучасну батарею що необслуговується повністю (до 100% її фактичної ємності).
Плюсовий провід (клему) зарядного пристрою з'єднують з плюсовим виводом батареї, мінусовий - з мінусовим.
У практиці експлуатації користуються, як правило, одним з двох методів заряду батареї: заряд при сталості струмі або заряд при сталій напрузі. Обидва ці методи рівноцінні з точки зору їх впливу на довговічність батареї. При виборі зарядного пристрою слід керуватися інформацією, наведеною нижче.
Заряд при сталому струмі
Заряд батареї проводиться при постійній величині зарядного струму, що дорівнює 0,1 х С20 (0,1 від номінальної ємності при 20-годинному режимі розряду). Це означає, що для батареї ємністю 60 А • год струм заряду має дорівнювати 6 А. Для підтримання сталості струму протягом усього процесу заряду необхідно регулюючий пристрій.
Недолік такого способу - необхідність постійного (кожні 1-2 години) контролю і регулювання зарядного струму, а також рясне газовиділення в кінці заряду.
Для зниження газовиділення і підвищення ступеня зарядженості батареї доцільно поетапне зниження сили струму в міру збільшення зарядної напруги. Коли напруга досягне 14,4 В, зарядний струм зменшують у два рази (3 Ампера для батареї ємністю 60 А • год) і при такому струмі продовжують заряд до початку газовиділення. При заряді батарей останнього покоління, які не мають отворів для доливання води, доцільно при збільшенні зарядного напруги до 15 В ще раз зменшити струм в два рази (1,5 А для батарей ємністю 60 А • год).
Батарея вважається повністю зарядженою, коли струм і напруга при заряді зберігаються без зміни протягом 1-2 годин. Для сучасних необслуговуваних батарей такий стан настає при напрузі 16,3-16,4 В залежно від складу сплавів решіток і чистоти електроліту.
Заряд при сталій напрузі
При заряді цим методом ступінь зарядженості АКБ після закінчення заряду безпосередньо залежить від величини зарядної напруги, яке забезпечує зарядний пристрій. Так, наприклад, за 24 години безперервного заряду при напрузі 14,4 В 12-вольтова батарея зарядиться на 75-85%, при напрузі 15 В - на 85-90%, а при напрузі 16 В - на 95-97%. Повністю зарядити батарею протягом 20-24 годин можна при напрузі зарядного пристрою 16,3-16,4 В.
У перший момент включення струму його величина може досягати 40-50 А і більше, в залежності від внутрішнього опору (ємності) батареї. Тому зарядний пристрій постачають схемними рішеннями, що обмежують максимальний струм заряду до 20-25 А.
У міру заряду напруга на виводах батареї поступово наближається до напруги зарядного пристрою, а величина зарядного струму, відповідно, знижується і наближається до нуля в кінці заряду (якщо величина зарядної напруги випрямляча нижче напруги початку газовиділення). Це дозволяє проводити заряд без участі людини в повністю автоматичному режимі. Зазвичай критерієм закінчення заряду в подібних пристроях є досягнення напруги на виводах батареї при її заряді, рівній 14,4 ± 0,1 В. При цьому, як правило, спалахує зелений сигнал, що служить індикатором досягнення заданої кінцевої напруги, тобто закінчення заряду. Однак, для задовільного (на 90-95%) заряду сучасних необслуговуваних батарей за допомогою зарядних пристроїв що випускаються промисловістю, та мають максимальну зарядну напругу 14,4-14,5 В, буде потрібно більше доби.
Заряд батареї на автомобілі
При експлуатації батареї на автомобілі її заряд відбувається при постійній напрузі. Виробники автомобілів за погодженням з розробниками батарей встановлюють рівень зарядної напруги 14,1 ± 0,2 В, що нижче напруги інтенсивного газовиділення. Зі зниженням температури ефективність заряду при постійній напрузі зменшується через зростання внутрішнього опору батареї. Тому АКБ на автомобілі не завжди відновлює свою ємність після розряду повністю. Зазвичай ступінь зарядженості батареї взимку складає 70-75%, якщо напруга на клемах батареї дорівнює 13,9-14,3 В при працюючому двигуні і включеному дальньому світлі. Тому у важких умовах зими (при низьких температурах, частих і тривалих пусках холодного двигуна і коротких пробігах) доцільно періодично (бажано не рідше одного разу на місяць) проводити заряд АКБ від стаціонарного зарядного пристрою і при плюсовій температурі.
У повністю зарядженої батареї щільність електроліту становить 1,28 ± 0,01 г/см3 лінійно знижуючись, у міру розряду АКБ, вона становить 1,20 ± 0,01 г/см3 у батарей, ступінь зарядженості яких знизилася до 50%. У повністю розрядженої батареї щільність електроліту становить 1,10 ± 0,01 г/см3.
Якщо значення щільності у всіх акумуляторах однаково (з розкидом ± 0,01 г/см3), це говорить про ступінь зарядженості батареї і відсутності внутрішніх замикань. При наявності внутрішнього короткого замикання щільність електроліту в дефектній банці акумулятора буде значно нижче (на 0,10-0,15 г/см3), ніж в інших банках.
Для вимірювання щільності рідини застосовують ареометри зі змінними денситометрами для вимірювання щільності різних рідин, наприклад, антифризу з щільністю від 1,0 до 1,1 г/см3 або електроліту з щільністю від 1,1 до 1,3 г/см3.
При вимірюванні поплавок не повинен торкатися стінок циліндричної частини скляної трубки. Одночасно необхідно заміряти температуру електроліту. Результат вимірювання щільності призводять до +25 ° C. Для цього до показаннями денситометра треба додати або відняти поправку, зазначену в спеціальній літературі.
Якщо при вимірюванні виявиться, що напруга розімкнутого ланцюга нижче 12,6 В, а щільність електроліту нижче 1,24 г/см3, батарею необхідно зарядити і перевірити зарядну напругу на її клемах при працюючому двигуні.
07.02.2012
Останні події в автосвіті