Чим ризикує покупець уживаного автомобіля
Купівля автомобіля з пробігом пов'язана з ризиком придбати «кота в мішку» - автомобіль, який потрапляв у важке ДТП або юридично «брудний». Щоб не стати жертвою шахраїв, потрібно не тільки прискіпливо обстежити автомобіль, але й грамотно оформити угоду.
«Машину хотів дуже давно. На нову грошей не було, а лізти в борги не хотілося, тому вирішив придбати уживане авто. Вибирав довго і пригледів один варіант, який влаштовував як за ціною, так і за віком. Візуально машина не викликала підозр, але виявилося, що у продавця тільки копія техпаспорта. Я насторожився, звернувся до нотаріуса, і не дарма: автомобіль виявився кредитним, про що продавець, зрозуміло, не повідомив», - розповів підприємець з Черкас Сергій Авдєєв.
Техпаспорт - головний документ на авто. У документі записані дані власника (ПІБ, адреса), які потрібно звірити з його громадянським паспортом. Крім того, в техпаспорті зазначено рік випуску авто, номери двигуна і кузова, які теж потрібно перевірити при огляді машини.
Якщо ж у тому місці, де нанесений номер, видно сліди обробки наждачним папером, зварювання, свіжа фарба, варто насторожитися. Ще в техпаспорті зазначено, де було куплено авто. Наприклад, номер довідки-рахунку автосалону - її також потрібно просити у власника. Якщо ж автомобіль був пригнаний з-за кордону, у продавця повинна бути копія митної декларації. А ще варто вимагати від продавця сервісну книжку з відмітками про проходження регулярного техобслуговування, особливо, якщо авто до сих пір на гарантії.
Якщо авто що продається вже знято з обліку, то у власника обов'язково повинна бути облікова картка (в неї робиться запис після проведення операції), квитанція про сплату транспортного збору та довідка з МРЕВ про те, що машина не перебуває в угоні, а номери агрегатів (кузова , мотора і т. д.) - не підроблені.
Щоб підстрахуватися, покупець може сам через будь-якого нотаріуса зробити запит в інфоцентр Міністерства юстиції про те, чи не знаходиться машина в заставі у банку (це коштує 34 грн.).
Нерідкі ситуації, коли продаються машини, куплені раніше за генеральним дорученням (про цю схему - нижче), проте юристи вважають продаж машини, не зареєстрованої на продавця, однією з найбільш популярних афер.
Ризики довіри
Найпривабливіший, на перший погляд, спосіб придбати уживане авто - через оформлення генеральної довіреності. Тільки от довіреність не дає покупцеві права власності на автомобіль, а лише дозволяє користуватися нею якийсь час (максимум 10 років). Але при цьому документ допомагає неабияк заощадити на сплаті податків та постановці на облік в ДАІ. Адже угода з купівлі-продажу фактично не проводиться: продавець не оплачує прибутковий податок, і автомобіль не потрібно знімати з обліку і реєструвати на покупця. При цьому ціна оформлення «генералки» - всього 250-500 грн.
Втім, економія може обернутися неприємностями. «Щоб у «покупця» відібрали автомобіль, «продавцю» достатньо написати заяву в міліцію. Скаржитися в прокуратуру або ще кудись безглуздо, адже юридично довести свої права неможливо», - говорить юрист LCF Law Group Мар'яна Гармаш.
Безпечно оформляти довіреність лише тоді, коли автомобіль продає близький друг або родич. В інших випадках краще купити автомобіль «по закону».
Купити і спати спокійно
Перший спосіб провести операцію з купівлі авто - через комісійну фірму, яка оформить довідку-рахунок. Такі «контори» можна знайти через Інтернет, на авторинках і навіть в автосалонах. До речі, при комісійній фірмі вже є експерти, які оцінять машину.
Ціна довідки - 500-2000 грн. За неї платить або сам покупець, або спільно з продавцем. А вже оформивши довідку-рахунок та взявши облікову картку (її видають в ДАІ при знятті авто з обліку) зі старим техпаспортом, можна сміливо відправлятися в МРЕВ реєструвати авто на себе. Головний ризик - відсутність відповідальності продавця, якщо на наступний день у авто відваляться колеса або випаде мотор, так як довідка-рахунок не є договором по своїй суті і відповідальність сторін не передбачена. Крім того, «комісіонка» не несе відповідальності за факт передачі грошей. Тому продавець зобов'язаний написати розписку, де буде чітко зафіксовано: покупець гроші передав, продавець - прийняв.
Інший шлях - оформити договір купівлі-продажу в нотаріуса. На підставі цього документа ДАІ має поставити авто на облік. До речі, нотаріус обов'язково перевіряє, чи не є авто кредитним. На жаль, спосіб хоч і найменш ризикований, але і найдорожчий.
Зазвичай всі витрати при такому оформленні сторони ділять між собою в рівних частинах. До речі, договір може захищати покупця. «У договорі купівлі-продажу варто передбачити повернення грошових коштів та сплату штрафних санкцій продавцем у разі виявлення при експлуатації авто серйозних дефектів, що виникли з вини попереднього власника, - рекомендує керуючий партнер ЮК «Правова гільдія «ВікторіАл» Віктор Мороз. - Те ж можна передбачити на випадок виникнення проблем юридичного характеру». Дійсно, за згодою продавця ці застереження також можна внести в документ.
Тільки пильність
Прояснивши юридичну «чистоту» машини, потрібно ретельно обстежити її технічний стан. На жаль, зустрічаються «дуже важкі» випадки: перш за все, варто остерігатися покупки авто, що використовувався в якості таксі. Такі автомобіля можна впізнати за великим пробігом - від 30-40 тис. км на рік, а також по неабияк «пошарпаному» салону. Друга неприємність - покупка авто-«потопельника».
Такі автомобіля відрізняються підозрілим запахом в салоні, проблемами з електронікою, корозією на стійках і сталевих деталях. Зазвичай нескладно розпізнати автомобілі, які побували у важких ДТП - їх кузов деформований, а деталі перефарбовані або замінені, а також автомобіля з «убитими» двигунами і сильно проржавілими кузовами. Щоб виявити приховані дефекти, потрібно обов'язково продіагностувати автомобіль на «своєму» СТО, де вже точно виявлять існуючі та потенційні «болячки», а також приховані продавцем факти: ДТП, «скручений» пробіг, що вимагають ремонту або заміни вузлів.
Нерідко продавці завищують ціну через те, що авто - на гарантії. З одного боку гарантія - це добре, оскільки по сервісній книжці можна бачити історію авто. Але бути на 100% впевненим, що продавець звертався тільки в офіційний сервіс, неможливо. Не виключено, що основний ремонт проводився у «дяді Васі» в гаражі, і лише техобслуговування - у офіціалів. І лише після повноцінної діагностики на СТО можна буде звіритися з сервісною книжкою і визначити, наскільки чесний продавець.
Знизити ризики при покупці уживанного автомобіля можна, купуючи автомобіль через trade-in в автосалоні. Це комфортний спосіб як для покупця, так і для продавця - автосалон виступає в ролі посередника, який займається всіма питаннями оформлення. Звичайно, заплатити доведеться на 3-10% більше, ніж у випадку покупки на базарі. Зате салон глибоко перевірить юридичну «чистоту» автомобіля і його технічний стан.
26.02.2012
Останні події в автосвіті