Чому в Україні не можна штрафувати «автоматом»
Будь-яку передову ідею можна зарубати на корені бездарним виконанням. Саме так сталося в минулі роки з ідеєю дистанційних штрафів. Закони прийняли, однак без чітко налагодженого механізму «листи щастя» привели лише до низки гучних скандалів.
1. Фальсифікація. Вперше в українській історії практика «листів щастя» була впроваджена в 2008 році. Даішники ховалися з «Візирами» в кущах або стояли в цивільному одязі і знімали порушення, а потім відправляли поштою фото з протоколом, постановою і квитанцією для сплати штрафу. І начебто все нормально працювало, але водії вже через місяць після введення цього ноу-хау стали помічати, що не всі штрафи справедливі. Так, на багатьох фото в конвертах порушення були зафіксовані в тому місці і в той час, де водій, якому прийшов лист від ДАІ, не міг бути фізично. Або стояла швидкість, яку це авто розвинути нездатне. Поповзли чутки про те, що цифри на фотографіях з порушеннями в ДАІ редагують. Звичайно ж, в ДАІ тоді такі звинувачення відкидали, але немає ніякої гарантії того, що цифри на фотографії з порушенням не «фотошоп».
2. Немає бази. До цих пір в ДАІ не створена єдина національна захищена база даних щодо порушень водіїв - якась база є, але немає розуміння того, хто і як заносить в неї порушення, а також хто і яким чином видаляє з неї штрафи. Наприклад, відомо безліч випадків, коли перед проведенням техогляду водії за хабар «чистили» історію своїх адмінправопорушень.
3. Немає контролю. Раніше в ДАІ відмовляли у видачі талона ТО на підставі заборгованості зі сплати штрафів. На жаль, не завжди обгрунтовано. Справа в тому, що база даних Держказначейства, на рахунку якого водії платять штрафи, не пов'язана з базою даних ДАІ. І єдиним способом для інспектора дізнатися, чи сплатив водій штраф, - зажадати квитанцію. Якщо вона не збереглася, або загублена, доводилося давати хабарі. Техогляду вже немає, але питання обміну інформацією між відомствами до сих пір не вирішене. Якщо введуть практику конфіскації авто за несплату штрафів, автомобіль можна буде відібрати у кожного, хто втратив квитанцію.
4. Халатність. Стандартна ситуація: автомобіль мчить на величезній швидкості, проскакує на червоне, створює аварійні ситуації. Співробітник міліції, бачачи правопорушення, зобов'язаний його зупинити, виписати штраф і провести профілактичну бесіду (в тому числі перевірити на алкоголь) - інакше лихач здатний спровокувати ДТП з людськими жертвами. Однак інспектори ДАІ були зайняті лише тим, що спокійно спостерігали на правопорушеннями, фіксуючи їх на фотокамеру. І якщо цей водій, наприклад, збив людину, співробітник ДАІ, який бачив правопорушення і не зупинив його, фактично проявив халатність.
5. Штраф не тому. Водій і господар транспортного засобу - не завжди одне і те ж обличчя. Згідно з чинним законодавством, господар має повне право передати управління авто будь-якій інший людині з правами. В минулі роки штраф все одно приходив власнику, а вже йому доводилося їздити в ДАІ і доводити, що за кермом був інший чоловік.
04.03.2012
Останні події в автосвіті