Якою була «Таврія»
Рік тому з заводського конвеєра АвтоЗАЗу зійшов останній автомобіль марки «Славута». Тепер український автопром займається виключно збиранням іноземних легковиків. Закінчилася епоха українського автомобіля. Чисто українського. Давайте згадаємо, як це було.
Прототипом для створення самого популярного українського автомобіля («Таврії», а потім і «Славути») стала машинка, «злизана» з англійської Астин Міні (Austin Mini), машини кінця 60-х, яку рекламні проспекти називали «всередині вона більша, ніж зовні». Примітно, що цей маленький автомобільчик обігнав на ралі таких іменитих конкурентів як FIAT Abarth 600, Volkswagen 1200L і навіть Porsche 911!
Ще в 1963р. на запорізькому заводі «Комунар» працював талановитий і допитливий інженер Володимир Стешенко, який запропонував створити на рідному заводі маленький передньопривідний автомобіль. Хто не пам'ятає, це був час, коли перші зразки «запорожців» ЗАЗ-966 і ЗАЗ-968 тільки ставилися на заводський конвеєр. Природно, начальство ініціативу не схвалило, але робота над «Перспективою», «бабусею» сьогоднішньої «Славути» почалася ще тоді. На громадських засадах, уривками, майже підпільно. Автомобіль був повністю розроблений тільки до 1978р. Однак заводське керівництво порахувало, що й «запорожців» випускається недостатньо, на нову розробку своїх конструкторів ніяк не відреагувало.
І ось, почув Бог молитви конструкторські. У тому ж 1978р. союзний Минавтопром видав «Комунарові» завдання спроектувати абсолютно нову передньопривідну модель ЗАЗ-1102. Союзні чиновники були немало здивовані тим, що вже через кілька місяців «коммунарці» видали дослідний зразок, що пройшов випробування і в пісках пустелі Каракуми, і в сибірських снігах.
Виробництво ЗАЗ-1102 вирішено було запустити в 1981р. Але дуже скоро надходить інша команда: скопіювати «гайка в гайку» тільки що вийшовшу на західний автомобільний ринок «Форд Фієста» (Ford Fiesta). Тупо копіювати не стали, доопрацювали дослідний зразок так, що він перевершив за своїми характеристиками цю саму «Фієсту». У 1982 році приймання держкомісією пройшла успішно, але ... буржуї і тут спрацювали швидше, викинувши на ринок італійський «Фіат Уно» (FIAT Uno), потім англійська (Mini Metro), потім французькі (Peugeot 205 і Renault 5). Українським конструкторам доводилося переробляти «Перспективу» відповідно до нових вимог партії і уряду. Машинку назвали ЗАЗ-1106. А далі ... Всі кращі сили радянського автопрому були кинуті на доопрацювання автомобіля «Супутник» (ВАЗ 2108).
Отже, на конвеєр модель ЗАЗ-1102 була поставлена в 1988р. Про досконалішу модифікацію, на яку було витрачено стільки сил і ресурсів, вже ніхто й не згадував. Назвали машинку звучним ім'ям «Таврія» - стародавньою назвою Кримського півострова. Модель постійно удосконалювалася, оновлювалася іноді кілька разів на рік.
Цікавий історичний факт. Автомобілю «Таврія» був присвячений радянський рекламний ролик, який завоював у Каннах «Бронзового лева» (номінація «Торгова реклама»). Водій заправляв «Таврію» з своєї запальнички «Зиппо», щоб підкреслити економічність даної моделі автомобіля.
1994 рік. Розпочато виробництво п'ятидверної «Таврії», моделі «Дана» ЗАЗ-1105. Основні зміни торкнулися в основному кузова. Та й салон став багатший. Примітно, що була «п'ятірка» навіть з правим розташуванням керма.
З набуттям Україною незалежності потік грошей та інших ресурсів на Запорізький автомобільний завод припинився. Виробництво практично встало. Інвестиції прийшли, звідки не чекали - від корейської фірми «Деу» (Daewoo). На їхні гроші була запущена модернізована «Таврія-Нова».
У нову конструкцію машини було внесено більше трьох сотень змін. Заводська система якості отримала міжнародний сертифікат ISO 9001. Невисока ціна, маневреність, економічність і висока для свого класу місткість дозволили «Таврії» знайти свою ринкову нішу в той непростий час. Приблизно 40% машин цієї моделі експортувалися за кордон - до Росії, Білорусії, Молдови, Казахстану, Сирії, Греції.
Ну а рукаті власники, якими завжди славився наш народ, допрацьовували свої «Таврії», ставлячи паливний фільтр, який чомусь не був передбачений конструкцією, виводили на панель тумблер включення вентилятора, датчик включення якого часто ламався, використовували дорогі імпортні масла. Ну і тюнінг, звичайно, - куди ж без нього.
Остання модернізація «Таврії» - ЗАЗ-1103 «Славута». Випускалася з 1999р. і по кінець січня 2011-го. 11 років на конвеєрі! Кузов рідкісної модифікації, псевдоседан або ліфтбек. У порівнянні з класичною «Таврією» мала безліч дрібних технічних доробок, наприклад, повністю оновлену гальмівну систему.
Крім моделей ЗАЗ-1102 «Таврія», ЗАЗ-1105 «Дана», ЗАЗ-1103 «Славута», Запорізький автозавод випускав вантажні (ЗАЗ-110260 і ЗАЗ 110267) та вантажопасажирські моделі (ЗАЗ-110240 і ЗАЗ-110427). Спеціально для людей з обмеженими можливостями - ЗАЗ-110270 і ЗАЗ-110280. Випускалася навіть «Супертаврія» ЗАЗ-1122 з двигуном від вазівської "вісімки".
Всього випускалося 13 (число-то яке містичне!) моделей «таврійського» сімейства.
Але, як було сказано ще задовго до нас, все проходить. Минув і час «Таврії». А остання машина «таврійського сімейства» була продано 10 лютого 2011 на Інтернет-аукціоні.
Все минає. Ось тільки на душі якось ... не дуже. Прощай, «Таврія».
15.03.2012
Останні події в автосвіті