Україна може ввести мита на автомобілі з Росії
Кабінет Міністрів планує ліквідувати "лазівки" в законодавстві з оподаткування вантажопасажирських автомобілів, які останнім часом масово розмитнюють як вантажні, тим самим заощаджуючи на акцизному зборі. Але, як повідомив генеральний директор ВААІД Олег Назаренко, в Кабміні розглядається і можливість вивести автомобілі с під дії Міжурядової угоди між Україною і Росією і так званої Ашхабатскої Угоди. Це буде означати автоматичну появу мита на автомобілі, що поставляються з Росії.
У разі такого кроку української влади мито 10% з'явиться не тільки на автомобілі Lada і УАЗ, а також на всіх іномарках, що поставляються в Україну з російських автозаводів. На сьогодні це такі автомобілі: Volkswagen Polo, Hyundai Accent, Kia Rio, Renault Logan. Надалі до них могли додасться і автомобілі Ford, Toyota, Peugeot, Citroen, Mitsubishi, Nissan, General Motors та інші, чиї підприємства зараз або вже побудовані в Росії, або знаходяться на завершальній стадії. Загрожує мито і узбецьким Daewoo.
Фактично, це означатиме, що український і російський авторинки розвиватимуться автономно і ніяких пріоритетів поставляти авто з Росії в Україну і назад вже не буде. Оподаткування буде на рівні інших країн.
Але в свою чергу, рішення вивести автомобілі с під дії Міжурядової угоди між Україною і Росією і так званої Ашхабатскої Угоди позначиться і на ринках збуту для українських автозаводів, зокрема для ЗАЗу і "Богдана", які постачають автомобілі до Росії і також не обкладаються митом. У разі появи мит на українські автомобілі (а в Росії величина мита набагато більше, ніж в Україні), наші автомобілі позбудуться російського ринку і будуть змушені або розвивати проекти по локалізації своїх автомобілів в Росії, або імпортувати автомобілі на загальних підставах.
Відзначимо, що не отримавши взамін доступу на європейський ринок, фактично українські автозаводи будуть законсервовані на українському ринку, для якого існуючі потужності поки надлишкові. Українські автозаводи змушені будуть шукати інші зовнішні ринки, або скорочувати обсяги виробництва.
Для російських автозаводів втрата українського ринку збуту не так критична, тому що вони можуть поставляти авто на зростаючий і ємний ринок Росії, а також у Казахстан та інші країни СНД.
Українські поставки для російських автозаводів поки лише приємний бонус, а ніяк не визначальний напрям діяльності. До того ж, українське законодавство в галузі автовиробництва дуже лояльне, і зайти на ринок в обхід мита можна навіть через просте SKD-складання, назвавши це виробництвом. У той же час, в Росії подібний хід не пройде, і там автовиробники отримують пільги тільки під програму локалізації в певному часовому інтервалі.
Це дуже тонке і стратегічне питання, яке не можна розглядати тільки крізь призму миттєвого джерела додаткового наповнення бюджету. Може так вийти, що дане рішення повернеться до нас бумерангом, який знесе нашу автопромисловість. Тут потрібна довгострокова і грамотна стратегія, з урахуванням того, що Україні і так програла інвестиційну війну за залучення автомобільних інвесторів.
На завершення повідомимо, що ніяких конкретних законодавчих ініціатив із цього приводу поки не існує, і це питання поки що лише обговорюється в Кабміні.
19.03.2012
Останні події в автосвіті