Автомобільні антирадари: як працює радар, лідар та схеми їх обходу
Для багатьох водіїв швидка їзда - звичайне явище. З'явилося навіть спеціальне електронне обладнання, яке допомагає водієві уникнути штрафів. Перший антирадар з'явився ще в 70-х роках минулого століття, і сьогодні для багатьох є необхідним пристосуванням.
Антирадари, Введення
У цій статті ми дізнаємося для чого потрібні антирадари, і як вони працюють, а також розглянемо більш просунуті сучасні радари для визначення швидкості руху автомобіля.
Пристрій і принцип дії радара
Найпростіший радар є одночасно і передавачем, і приймачем радіосигналів. Радіопередавач - пристрій, який здійснює генерацію (появу) коливань електроструму, при якій напруга зростає і знижується з певною частотою - виробляється електромагнітна енергія, і, коли струм коливається, енергія проходить через повітря, як електромагнітна хвиля. Радіопередавач також має підсилювач, який підвищує інтенсивність потоку електромагнітної енергії, і антену, яка транслює радіохвилі.
Радіоприймач ж приймає електромагнітні хвилі за допомогою антени і перетворює їх назад в електричний струм. За своєю суттю, це просто передача електромагнітних хвиль у просторі.
Радар використовує радіохвилі для виявлення і відстеження різних об'єктів. Найпростіша задача радара - проінформувати на скільки далеко від вас знаходиться об'єкт - пристрій випромінює радіохвилі і "прислухається" до луни. Якщо на своєму шляху радіохвиля зустрічає об'єкт, то відбивається від нього і повертатися в радіолокаційний пристрій. Радіохвилі рухаються в повітрі з постійною швидкістю (швидкість світла), тому радар може обчислити відстань до об'єкта через час, що витрачається радіосигналом на повернення.
Крім того, завдяки явищу, званому ефектом Доплера, радар можна використовувати для вимірювання швидкості руху об'єкта. Як і звукові хвилі, радіо хвилі мають певну частоту і число коливань в одиницю часу. Так, наприклад, якщо і автомобіль, і радар нерухомі, луна буде мати ту ж частоту хвилі, що й вихідний сигнал. У цьому випадку, досягаючи автомобіля, вихідний сигнал дзеркально відображається.
Але коли автомобіль рухається віддаляючись від радара, другої частини сигналу потрібно пройти більшу відстань до автомобіля, ніж першій, частота при цьому знижується.
Якщо автомобіль рухається у напрямку до радара, другий сегмент хвилі проходить більш коротку відстань, ніж перший - частота збільшується.
На основі отриманих даних про зміну частоти, радар визначає на скільки швидко автомобіль рухається у напрямку або віддалятися від нього.
Якщо радаром користуються в рухомому автомобілі ДАІ, то його швидкість також враховується - скажімо, якщо машина патруля рухається зі швидкістю 80 км/год, а радар визначає, що об'єкт рухається зі швидкістю 30 км/год - реальна швидкість об'єкта складає 110 км на годину. Якщо радар визначає, що об'єкт не рухається, то його швидкість складає рівно 80 км на годину.
Таким чином "гонщиків" ловлять вже більше 50 років, але не так давно з'явився новий детектор визначення швидкості, що використовує замість радіохвиль, світло.
Лідар
У попередньому розділі ми розглянули принцип дії звичайних радарів, які використовуються з 1950-х. Однак зараз перевага віддається лазерним радарам або лідарам, які для визначення швидкості використовують не радіосигнали, а світло.
На відміну від традиційних радіолокаторів, лідари не відстежують зміни частоти хвилі - за короткий проміжок часу вони посилають безліч інфрачервоних імпульсів, які і збирають дані про відстань до об'єкта. На пристрій приходить інформація про різні відстані, пройдені об'єктом, на основі якої система і обчислює на скільки швидко рухається автомобіль. Лідар показує час, який витрачає інфрачервоне світло на проходження шляху до автомобіля і назад, потім ці дані множать на швидкість світла. Цей пристрій може послати близько півсотні імпульсів менш ніж за секунду, тому лідари неймовірно точні.
Посміхніться, Вас знімає прихована камера!
Лідар посилає лазерний промінь під кутом через дорогу і реєструє швидкість автомобіля, який проїжджає мимо. Якщо пристрій зафіксував автомобіль що рухається на високій швидкості, то система активує камеру, яка робить знімок номерного знаку автомобіля та особи водія.
Раніше ми розповіли про те, як ДАІ використовує традиційні радіолокатори і нові лазерні технології для виявлення водіїв, що перевищують швидкість. Далі ми поговоримо про те, як за допомогою антирадарів можна обійти "пастки".
Виявляється, звичайні радари легко виявити. Найпростіший антирадар - це всього лише радіоприймач, на зразок того, що використовується для прийому станцій FM і AM діапазонів.
Радіосигнали всюди - сфера їх використання досить широка - починаючи з телемовлення, закінчуючи механізмами відкривання дверей гаража. Але для того, щоб приймач нормально функціонував, він повинен приймати сигнали тільки в певному діапазоні.
На відміну від приймача радіо, який приймає сигнали АМ і FM діапазону, приймач антирадара налаштований на той самий діапазон частот, що і радар.
Від найпростішого антирадара мало користі, якщо патрульна машина з працюючим радаром під'їде ззаду - звичайно, детектор попередить вас, але до того часу, у патруля вже буде вся необхідна інформація. Часто антирадари ловлять сигнал ще до того, як автомобіль, який рухається з високою швидкістю, з'явився в полі зору - співробітники ДАІ часто залишають радари включеними..
У радарів є конусоподібна або чашевидних антена, яка концентрує радіосигнали, однак електромагнітна хвиля швидко поширюється. Радар влаштований так, що він фіксує швидкість тільки якогось певного об'єкта, тому шанси на те, що антирадар зловить сигнал до того, як радар виявить ваш автомобіль все ж є. Звичайно, з такими детекторами ви більше покладаєтеся на удачу - якщо радар націлять на ваш автомобіль - ви спіймані. Сучасні антирадари пропонують для любителів швидкої їзди зовсім інший рівень "захисту".
У попередньому розділі, ми говорили про звичайні детекторах, які ловлять радіосигнали радара з допомогою простого радіоприймача. Такий антирадар являє собою зовсім пасивний прилад: він просто визначає присутність радарів. Що стосується більш складних детекторів, то вони дійсно допомагають гонщикам обдурити патруль: крім приймача, ці пристрої мають власний радіопередавач, який випромінює перешкоди. Насправді, сигнал цього радіопередавача повторює оригінальний сигнал радара ДАІ що "додає" радіоперешкоди. Таким чином, отримавши цей луна-сигнал, радар не може визначити реальну швидкість автомобіля.
Сучасні антирадари можуть мати світлочутливу панель, яка розпізнає світло лідарів. Лідар обдурити набагато складніше, оскільки пучок світла більш сфокусований і націлений на об'єкт, світло не передається на великі відстані. До того часу, як антирадар розпізнає наявність лазерного променя, пучок світла, швидше за все, вже досяг автомобіля.
Деякі "гонщики" намагаються обійти систему за рахунок зменшення відбивної здатності автомобіля. Чорна поверхня зменшує коефіцієнт відбиття, оскільки цей колір поглинає більше світла. Крім того, водій може встановити на номерні знаки спеціальне пластикове покриття, яке зменшує коефіцієнт відбиття. Ці маленькі хитрощі дають водієві додатковий час, достатній для того, щоб знизити швидкість до того, як лідар зловить його.
Крім того, любителі швидкої їзди можуть використовувати передавач перешкод лазерних систем. Пристрій працює так само, як і глушник радіолокатора. Крім світлочутливої панелі, антирадар має вбудовані світловипромінюючі діоди. Коли промінь світла від діодів потрапляє на лідар, він (лідар) не може розпізнати відбитого світла, і, як наслідок, не може отримати вірні дані про швидкість.
Важливо зазначити, що жодна з цих систем не є ефективною на 100 відсотків. Крім того, періодично з'являються нові різновиди радарів, розроблені з використанням останніх технологій та існуючі антирадари стають неефективними.
На даний момент існує єдиний дієвий спосіб уникнути штрафів за перевищення швидкості - не лихачити!
27.12.2010
Останні події в автосвіті