Через десять років всі будемо їздити в колонах
Перший тест технології Безпілотні пересування автомобілів у колоні по проекту SARTRE виявився вдалим.
Новий спосіб колективного пересування по автотрасах розробляється командою проекту SARTRE (Safe Road Trains for the Environment) - «Безпечні й екологічні автоколони». Проект передбачає рух попутних машин по автобану колоною за одним автомобілем-лідером, за кермом якого - професійний водій.
При цьому всі автомобілі-учасники колони повинні бути оснащені спеціальними датчиками і рядом інших сервоприладів, які будуть автоматично утримувати автомобіль на певній дистанції від їдущого попереду і зберігати рядність. Це дозволить водієві відволіктися від управління - розважатися з мультимедійною системою, працювати з комп'ютером і т.п.
Але головна мета проекту SARTRE - підвищення безпеки та екологічності автоподорожей, позбавлення автотрас від пробок. Адже подібний спосіб пересування, по-перше, виключає з процесу управління людський фактор, який стає причиною ДТП в 80% випадків. По-друге, плавний рух в сталому режимі, визначеному потужним і великим автомобілем-лідером, оптимізує роботу силового агрегату, економлячи паливо і досягаючи 20-відсоткового скорочення викидів вуглекислого газу. Нарешті, по-третє, мала, безпечно утримувана автоматикою дистанція між машинами в каравані, підніме ефективність використання автодоріг.
Один з активних учасників проекту SARTRE - компанії Volvo Car Corporation та Volvo Technology. Як відомо, вже сьогодні деякі легкові моделі шведської марки (наприклад, S60 останнього покоління) серійно оснащуються пристроями, які самостійно уповільнюють машину при небезпечному наближенні до перешкоди. Не рідкість сьогодні також автомобілів з електропідсилювачем керма, які можуть керувати без участі водія - в тому числі і при порушенні рядності.
Саме на «вольвовском» полігоні під Гетеборгом група розробників з SARTRE провела першу натурну демонстрацію своєї технології, за підсумками яких відрапортувала про значний прогрес у реалізації проекту.
На думку представників SARTRE і компанії Volvo Car зокрема, з точки зору техніки дана технологія може бути успішно реалізована вже через кілька років. Очевидно, набагато більше часу може зайняти «утруска» суспільних і юридичних аспектів - адже потрібно буде не тільки переконати хоча б частину водіїв відмовитися від свободи вибору режиму руху, але і прийняти відповідне законодавство в усіх країнах Євросоюзу (яких, до речі, налічується 25). Однак, проект SARTRE фінансується Євросоюзом, так що можна чекати повної реалізації проекту в досить стислі терміни.
21.01.2011