Далекобійникам в Європі доведеться розщедритися
У Німеччині вже сім років стягують плату за проїзд вантажівок по автобанах. З 1 серпня до них додалися 1135 кілометрів федеральних доріг. В інших країнах у Європі проїзд ще дорожче, а система оплати - складніше.
У Німеччині 13 000 кілометрів автобанів - багатосмугових швидкісних доріг. В минулому році збори за проїзд вантажівок вагою понад 12 тонн склали 4,5 мільярда євро. Платять всі: і німці, й іноземці. В середньому по 17 центів за кілометр. Скільки кілометрів проїхав, стільки й заплатиш.
В інших державах Євросоюзу - свої правила і свої розцінки. Для бюджетів цих країн вантажні автоперевезення - додаткове джерело доходів, для водіїв-транзитників - нескінченні побори і головний біль. Всі спроби ввести єдину систему оплати провалилися.
Джунглі тарифів та поборів
Доставити вантаж в багато держав ЄС не тільки дорого, але й складно. Одні країни вимагають оплати за часом, наприклад сбори за рік чи за місяць, інші - по кілометрах. А деякі до оплати проїзду ще додають податок на додану вартість. У Великобританії він становить 15 відсотків, в Угорщині - цілих 25 відсотків.
Загальні збори за проїзд вантажівок стягують 22 з 27 країн Євросоюзу. У Литві це 260 євро на рік. В інших державах, наприклад в Данії, Нідерландах, Люксембурзі та Швеції - понад 1500 євро. Але й розцінки по кілометрах розрізняються. Приміром, у Чехії це від 10 до 20 центів за кілометр, в залежності від загальної ваги вантажівки.
За в'їзд в місто і за тунелі - додаткова плата
Крім загальних зборів, багато країн ввели особливі тарифи для вантажівок при в'їзді в міста. Хочеш розвантажитися в норвезькому Бергені - плати. Лондон, Мілан - скрізь додаткова плата.
Особливо постаралися австрійці. Там треба платити вже за вантажівки вагою понад 3,4 тонни. Збір - 15 центів за кілометр. А для вантажівок вагою понад 40 тонн - 37 центів. Тут німецькі тарифи здаються просто дрібницею. А ще в Австрії треба додатково платити за проїзд по гонним ділянках автобанів, наприклад через перевал Бреннер та інші.
За проїзд на легковиках - теж плати
У Німеччині проїзд по всіх дорогах на легковій автомашині безкоштовний як для німців, так і для іноземців. Є тільки кілька платних тунелів. Безкоштовний проїзд і в Нідерландах. Зате в багатьох інших країнах ЄС - тільки встигай розщедрюватися. У Франції, Італії та Іспанії на приватних ділянках автобана раз у раз стоять кордони: не заплатиш - не проїдеш. В Австрії поліція ретельно відловлює водіїв, що не купили спеціальну віньєтку на в'їзді в країну.
Приватний автобан у Франції: платити треба за проїзд як вантажівок, так і легкових автомобілів.
В Німеччині регулярно роблять спроби ввести плату за проїзд і для легкових машин. Найчастіше наводять аргумент, що ФРН - транзитна країна. І якщо німців майже по всій Європі змушують платити, то варто ввести плату і в Німеччині.
Але вводити її тільки для іноземців якось негарно. А німецькі водії, які об'єдналися в клуби, поки успішно чинять опір. Водій і так вже перетворився на дійну корову держави: тут і загальний податок на автомобілі, і безліч податків на пальне, і жорсткі штрафи за будь-які порушення правил дорожнього руху. Так що для легкових автомобілів проїзд по Німеччині залишається безкоштовним. Поки.
05.08.2012